NYHET

Mer feministisk kamp behövs.

Socialdemokraterna i Skåne om hotet mot jämställdhetens framsteg

Kampen för jämställdhet är inte given. Den måste försvaras mot strömningar som vill återinföra gamla könsroller.

Sverige är inte ett jämställt land. Trots det hörs tongångar allt högre om att kraven på jämställdhet är obefogade inom flera områden. Att ”feminismen har gått för långt”.

Som att jämställdhet vore en reform som kunde införas genom ett klubbat beslut: ”Så. Jämställdhet infört. Vad är nästa fråga på dagordningen?”

Visserligen är Sverige ett av världens mest jämställda länder enligt de flesta kriterier. Däremot inte i topp längre. Ska vi nöja oss med det? Att det åtminstone är bättre här än i de flesta andra länder. Vi socialdemokrater tycker inte det.

För oss handlar det om att se de skevheter som skapas redan i barnaåldern. Orättvisor som stakar ut vägen för människor enbart utifrån om de är flickor eller pojkar, vars effekter följer med genom livet.

Vad det leder till? Fler kvinnor än män har omsorgsansvar för någon nära. Det får kvinnor att må sämre – både psykiskt och fysiskt. Även allmänt mår kvinnor oftare dåligt psykiskt, särskilt unga kvinnor som känner krav på sig att prestera. Ovanpå prestationskraven går dessutom 40 procent av dagens unga kvinnor med en påtaglig oro för att utsättas för våldtäkt eller andra sexuella övergrepp!

Lika lön för lika arbete kan låta självklart. Än är vi inte där. Kommuner, regioner och staten går före men det privata näringslivet har en bit kvar.

Värre är det mellan olika branscher, som kräver samma utbildningslängd. Varför ska en barnskötare, ofta kvinna, tjäna 10 000 kronor mindre än en elektriker, ofta man? Varför är kontakten med ett barn inte lika viktig som kontakten i uttaget?

Grupper bland unga män har sett många klassiska arbetaryrken försvinna, har tappat mark inom sin utbildningsnivå och som ibland också har svårt att leva upp till gamla mansideal om att bli rik och bilda familj. Trots att orsakerna hänger samman med en uppluckring och högervridning av hela samhällsutvecklingen så ser de feminismen som främsta orsak till sin situation.

I den missriktningen ser vi ett viktigt feministiskt uppdrag: Att bli tydligare med att förklara hur alla tjänar på utjämnade orättvisor. Ingen jämlikhet utan jämställdhet. Kampen lyckas bara med bred uppslutning.

Därför behöver vi din hjälp. Vi är bättre tillsammans. Bli medlem i Socialdemokraterna och stöd kampen för jämställdhet: https://www.socialdemokraterna.se/bli-medlem Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.